A B C D E F G H I J K L Ł M N O P R S Ś T U W Z

Polscy piloci myśliwscy polegli w latach 1940 - 1946

  
Na podstawie: Olgierd Cumft, Hubert Kujawa - Księga lotników polskich, Warszawa 1989, MON

A

P-780969 Adach Henryk, plut. pchor. pil. - Sgt cad., ur. 9 X 1919. W 1938 wstąpił do SPL w Dęblinie i w chwili wybuchu wojny w 1939 ukończył szkolenie w zakresie pilotażu podstawowego oraz I rok nauki. Wraz z personelem szkoły ewakuował się do Rumunii, a następnie do Francji. Przedostał się do Anglii, gdzie ukończył szkolenie w zakresie pilotażu myśliwskiego. Przed skierowaniem do OTU był w 8 SFTS w Montrose. 13 VII 1941 wystartował do samodzielnego lotu treningowego na Hawker "Hurricane" MK I nr V 6566. Nad morzem doszło do zderzenia w powietrzu z "Hurricane 'em" pilotowanym przez LAC A. Jańczyka. Samoloty zatonęły w morzu wraz z pilotami.

P-2095 Adamek Mieczysław, por. pil. - F/Lt, ur. 18 IX 1918. Absolwent Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy, skąd został przydzielony do 1 plot w Warszawie. Uczestniczył w wojnie obronnej Polski jako pilot 113 eskadry myśliwskiej Brygady Pościgowej. W walkach powietrznych nad Warszawą zestrzelił, wspólnie z innym pilotem eskadry, Junkersa Ju-8 7B ,, Stuka ". Wraz z eskadrą przeleciał w rejon Lublina, stamtąd do Rumunii, a następnie wraz z transportem polskich lotników odpłynął z Balcziku do Francji. Wcielony do klucza myśliwskiego dowodzonego przez mjr. Eugeniusza Wyrwickiego, latał bojowo do chwili zakończenia działań wojennych we Francji. 26 VI 1940 odpłynął do Anglii. Po przeszkoleniu na sprzęcie brytyjskim wcielony do RAF, latał w różnych dywizjonach brytyjskich. Przeniesiony na własną prośbę do polskiego lotnictwa, latał bojowo m.in. w 303 dm. Za czyny bojowe mianowany oficerem. Zestrzelił 6 samolotów niemieckich. Ostatnią jego jednostką był 317 dm w Deanland. 18 V 1944 odbywał na Supermarine Spitfire nr ML 275 lot bojowy na ,,Ranger Operation" nad Dreux we Francji. Podczas powrotu został zestrzelony przez własną artylerię plotn. w odległości około 5 mil od brzegu Anglii i wpadł do kanału La Manche. Ciało wyłowiono i pochowano na cmentarzu Northwood, grób nr H-444. Odznaczony był Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari (nr 9343), czterokrotnie Krzyżem Walecznych, Zaszczytnym Medalem Lotniczym, Polową Odznaką Pilota oraz innymi odznaczeniami polskimi i brytyjskimi.

P-782794 Adamiak Jan, st. sierż. pil. - W/O, ur. 28 XI 1912. 24 VI 1944 na North A merican P-51B "Mustang" nr FZ 157 wykonywał lot bojowy w składzie 315 dm, stacjonującego w Coolham, z zadaniem bombardowania i atakowania celów z broni pokładowej w rejonie Paryża. Po wykonaniu zadania wracający dywizjon napotkał w rejonie St. Croix Beaux silne zgrupowanie niemieckich myśliwców Focke Wulf FW-190. Podczas walki piloci dywizjonu zestrzelili 3 samoloty niemieckie na pewno, a 3 uszkodzili. Sierż. Adamiak zginął zestrzelony przez niemieckiego myśliwca. Pochowany został na cmentarzu kościelnym w Beaux, 33 mile od Rouen. Odznaczony trzykrotnie Krzyżem Walecznych oraz Polową Odznaką Pilota.

P-1404 Alexandrowicz Antoni , mjr pil. - S/Ldr, ur. 25 X 1906. Oficer piechoty, przeniesiony na własną prośbę do lotnictwa w 1933. W chwili wybuchu wojny pełnił służbę w CWL-1 w Dęblinie. Po ewakuacji do Anglii latał bojowo w 307 dm, a od 1942 w 219 dm RAF. 14 II 1943 na Bristol "Beaufighter" nr V 8551 odbywał lot treningowy. Podczas lotu koszącego na małej wysokości, wskutek nagłego pogorszenia się pogody (deszcz i mgła) nastąpiło zderzenie z wyniosłością terenu w Pooka Beck w rejonie Ireleth w Lancashire. Wraz z pilotem zginął nawigator F/O Z. J. Domański. Pochowani na cmentarzu w Newark, grób nr 313 A, sekcja I. Odznaczony Krzyżem Srebrnym Orderu Virtuti Militari, trzykrotnie Krzyżem Walecznych oraz Polową Odznaką Pilota.

P-0161 Anders Bohdan , por. pil. - P/O, ur. 27 II 1918. Absolwent SPL w Dęblinie (12 promocja), mianowany podporucznikiem 31 VIII 1939. W marcu 1939 skierowany na praktykę do 3 plot w Poznaniu. Brał udział w wojnie obronnej Polski jako pilot 131 eskadry myśliwskiej lotnictwa armii ,,Poznań". W Anglii przydzielony 2 VIII 1940 do 303 dm, skąd po wypadku w locie treningowym został skierowany na doszkolenie. Po kursie w 8 SFTS w Montrose, a następnie w 55 OTU, przeniesiony do 316 dm w Pembrey. 2 VI 1941 na Miles "Magister" nr R 1838 wystartował do lotu treningowego. Podczas lotu zderzył się z linką balonu zaporowego nad Newton i poniósł śmierć. Pochowany na cmentarzu kościelnym w Pembrey (Carmartenshire), grób nr 11, działka RAF.

P-76642 Antonowicz Jerzy , mjr pil. - W/Cdr, ur. 25 III 1907. Absolwent SPL w Dęblinie (7 promocja), mianowany podporucznikiem obserwatorem 15 VIII 1933. Przydzielony do 3 plot w Poznaniu. W dniu wybuchu wojny pełnił służbę w CWL-1 w Dęblinie. Po ewakuacji do Francji, jako jeden z pierwszych odpłynął do Anglii, gdzie latał bojowo w 300 db. 11 VI 1941 mianowany dowódcą 307 dmn w Exeter. 23 X 1941 na Bristol "Beaufighter" Mk IIF nr T 302S wystartował do lotu bojowego wraz z por. obs. F/Lt. J. Karwowskim. Wracając z tego lotu zameldował przez radio o uszkodzeniu silnika, zażądał zapalenia świateł na lotnisku i zameldował o wypuszczeniu podwozia, po czym przerwał łączność. Rozbił się podczas lądowania na skraju własnego lotniska. Obaj lotnicy zginęli. Mjr Antonowicz został pochowany na Higher Cementery w Exeter, grób nr ZK-49. Odznaczony Krzyżem Walecznych oraz Polową Odznaką Pilota.

P-0251 Arentowicz Tadeusz Aleksander , mjr pil. - S/Ldr, ur. 19 IX 1909. Absolwent SPL w Dęblinie (7 promocja), mianowany podporucznikiem obserwatorem 15 VIII 1933. Po kursie pilotażu, a następnie kursie pilotażu myśliwskiego w Grudziądzu, pozostał w Szkole Wyższego Pilotażu jako instruktor, z którą w marcu 1939 został przeniesiony na lotnisko Ułęż pod Dęblinem. Brał udział w wojnie obronnej Polski jako pilot tzw. grupy dęblińskiej. Wraz z personelem CWL ewakuował się na lotnisko Wielick, skąd rzutem kołowym udał się do Rumunii, gdzie w porcie Constanza miał odebrać angielskie samoloty. Wobec nie nadejścia transportu pozostał z grupą pilotów w Rumunii, skąd przedostał się do Francji, a następnie do Anglii. Po przeszkoleniu na sprzęcie brytyjskim na początku 1941 przydzielony do 303 dm, w którym pełnił funkcję dowódcy eskadry. Po śmierci dowódcy dywizjonu kpt. Z. Henneberga pełnił czasowo obowiązki dowódcy, a 3 VII 1941 objął dowództwo dywizjonu, który stacjonował w Northolt. 8 VII 1941 na Supermarine "Spitfire" nr P 8S02 odbywał lot bojowy. O godz. 14.30 prowadzony przez niego dywizjon wystartował jako górna osłona (top cover) bombowców lecących z zadaniem zniszczenia linii kolejowej i dworca w Lille. Kiedy bombowce zrzucały śmiercionośny ładunek, osłonę myśliwską kilkakrotnie atakowały samoloty niemieckie. Samolot dowódcy widziany był przez pilotów dywizjonu w rejonie Dunkierki, jak tracił wysokość. Poszukiwania podjęte przez samoloty "Lysander" nie przyniosły rezultatu. Pilot zginął w morzu. Odznaczony Krzyżem Walecznych i Polową Odznaką Pilota.

P-781321 Armanowski Józef , plut. pil. - Sgt, ur. 7 VII 1917. Latał w 307 dm, następnie w 1454 eskadrze RAE w Chariny Down. 26 II 1942 na ,"Havoc" nr A W 395 odbywał lot treningowy. Widziano jak po ostrym pikowaniu samolot jego wszedł w korkociąg i rozbił się w m. Box w Wiltshire. Wraz z pilotem zginęli: F/O S. Gąsak i P/O L. F. Hobbs z RAF. Pochowany na cmentarzu Haycombe, Bath, Somerset, grób nr 51 T 266 F.