Remigiusz GadaczCytat:
Czy ktoś może, coś wiem o pilocie myśliwskim o nazwisku Adamski (prawdpobnie imieniem Marian - stopień chyba kpr.)
W okresie przedwojennym było w lotnictwie polskim kilku lotników o nazwisku Adamski. Do tego opisu pasuje mi jednak Adamski z imieniem Edward.
Co do okresu przedwojennego nie mam wprawdzie o nim więcej informacji oprócz tego że był pilotem w stopniu kaprala.
Pojawia się ponownie we Francji, od 01.03.1940 roku jako pilot w składzie oddziału instruktorów pod dowództwem kpt. pil. Leszka Karczewskiego, skierowanych na szkolenie do Tours. (Szkoła Obserwatorów i Strzelców)(kpr. pil.)
Więc jako kapral pilot przydzielony do szkoły jako instruktor musiał mieć już pewne (z naciskiem na +) doświadczenie lotnicze z okresu przed wrześniem 1939 roku.
Oprócz lotów szkolnych z uczniami obserwatorami na Potezie 25 przechodził także przeszkolenie na samolocie myśliwskim Dewoitine D-500.
Pod koniec czerwca ewakuowany do Wielkiej Brytanii.
Niestety nic więcej na temat tego lotnika nie wiem.
Druga sprawa dotyczy zdjęcia
Cytat:
por. Henryk Sczęsny- instruktor
Według moich zapisków, por. pil. Henryk Szczęsny został przydzielony do WSP Grudziądz dopiero w grudniu 1938 roku. Jeśli jest to prawda, to zdjęcie z taką datą należałoby przypisać najprawdopodobniej do Pułkowej Szkoły Pilotażu 3 PL Poznań, w której Szczęsny był od sierpnia 1937 do grudnia 1938 dowódcą II plutonu szkolnego.
Nie wykluczone, że mógł się pojawić na tym zdjęciu będąc z wizytą u szkolonych przez siebie pilotów z 3 PL gdy ci byli na kursie w Grudziądzu. Ale to wyjaśniłoby się, gdybyśmy mogli poznać dokładne daty i składy kursów WSP. Podany skład lotników ze zdjęcia sugerować może prędzej zakończenie szkolenia w 3 PL ?. Co na to może powiedzieć Pan Leon Skarbecki ?
Oczywiście są to tylko takie moje przemyślenia i sugestie, które wcale nie muszą okazać się prawdziwe. Czy w zbiorach Pana Leona jest jakiś dokument, który jednoznacznie określałby daty przybycia do WSP i zakończenia kursu ? Mogłoby to wiele wyjaśnić.