W pogoni za Luftwaffe
Pokaż punkty

.: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :.
Temat: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji (2009-11-15,00:21)

Witam wszystkich.    
Poszukuje informacji dotyczących życia oraz miejsca katastrofy samolotu P-11c pilotowanego przez ppor. pil. Anatola Witolda Piotrowskiego.    
    
Cała sprawa zaczęła się w 2004 roku. Będąc na pogrzebie Pana Gen. S. Skalskiego przypadkowo na Powązkach napotkałem zapomniany grób lotnika. Zainteresowała mię data śmierci umieszczona na zniszczonej tabliczce 2.09.1939.    
Pierwsze informacje o A. Piotrowskim pozyskałem z tego forum.    
Bardzo zbulwersował mnie stan mogiły i wraz z grupą kolegów z forum internetowego „IŁ2FB” postanowiliśmy posprzątać mogiłę, zafundować nową tabliczkę, oraz sporządzić dokładną biografię Piotrowskiego. Zebrałem już trochę informacji jednak nie są one kompletne i jest w nich wiele luk i sprzeczności.     
Wiadomo tylko ze został zestrzelony nad Legionowem-Jabłonną i samolot jego rozbił się w okolicach Jabłonny. Z uwagi, że A. Piotrowski urodził się w Wilnie moje poszukiwania do biografii wspomagał polonijny tygodnik „Nasz Czas” z Wilna oraz forum internetowe „Towarzystwa Przyjaciół Grodna i Wilna” niestety nie dało to żadnych pozytywnych efektów. Również bez efektów był apel wystosowany do mieszkańców Legionowa i Jabłonny opublikowany na łamach lokalnej gazety „To i owo” dotyczył on zebraniu wspomnień świadków lub relacji przekazanych na temat miejsca zdarzenia i okoliczności śmierci i ekshumacji A. Piotrowskiego. ·    
Poniżej pozwolę sobie przedstawić materiał, jaki udało się nam zebrać.    
Całość informacji na temat naszych poszukiwań można prześledzić na stronie forum     
81.210.9.116/~apacz/smf/index.php/topic,3522.0.html    
Zamieszczone są tam zdjęcia oraz opis naszych poszukiwań.    
    
Książka pt. „Pamięci lotników polskich poległych w wojnie 1939-45” tom I, praca zbiorowa wydana 2004 roku przez Bellonę.    
Znalazłem w niej notę biograficzną Piotrowskiego oto ona:    
”Ppor. pil. Anatol Witold Piotrowski    
Urodzony 15 IV 1913 r. w Wilnie. Absolwent IX promocji SPL w Dęblinie z 12 lokatą.    
Mianowany ppor. pil. i skierowany do 143 Esk. Myśliwskiej 4 PL w Toruniu.    
Przeniesiony do 152 Esk. Myśliwskiej 5 PL w Lidzie. Studiował na Uniwersytecie im. Stefana Batorego w Wilnie, na Wydziale Sztuk Pięknych pod kierunkiem prof. Ślendzinskiego.     
Był autorem projektu odznaki 151 Esk. Myśliwskiej (przyjętej następnie przez 317 Dywizjon Myśliwski w Wielkiej Brytanii). Uczestniczył w wojnie obronnej w składzie 152 Esk. Myśliwskiej lotnictwa armii „Modlin”. 1 września 1939 ” brał udział w ataku na bombowce niemieckie, zestrzelił jeden samolot. Zestrzelony w rejonie Jabłonny koło Warszawy w wyniku walki powietrznej z myśliwcami osłony. Pośmiertnie odznaczono go Krzyżem Walecznych (R-z NW PSZ na Zachodzie nr 5/41).    
Miejsce spoczynku: Cmentarz Wojskowy na Powązkach, grób nr 4, rząd 1, kwatera A10.”    
    
Za: J. Pawlak, Wrzesień 1939. Polskie eskadry w Wojnie Obronnej, W-wa 1991    
Piotrowski Anatol Witold - ppor. pil. (1912 - 1 IX 1939), zestrzelony w walce z niemiecką wyprawą bombową nad miastem Jabłonna k. W-wy. Zaliczono mu 1 samolot.     
    
Zginął 1 września pamiętnego roku 39, broniąc Warszawę przed niemieckimi bombowcami. Jego 152. Eskadra Myśliwska wystartowała do boju ok. godz. 16, zaalarmowana informacją o zbliżającym się zgrupowaniu obcych samolotów lecących na Modlin. Lotnisko w Szpondowie opuściły trzy klucze P.11, jednym z nich dowodził ppor. Anatol Piotrowski. Gdy osiągnęli planowaną wysokość 3000 m i miejsce zgrupowania, do Modlina zbliżał się jeden z członów niemieckiej wyprawy bombowej. Dwa klucze(w tym Piotrowskiego) rzuciły się na bombowce. Modlin osłaniał tylko jeden klucz. Ten po kilkunastu minutach skierował się na grupę pięciu He111.Wystraszyli na tyle Niemców, że ci zrzucili bomby na pobliskie pola i uciekli na płn. Tymczasem dwa pierwsze klucze, dopędziły jedną z formacji bombowców nad Warszawą. Tutaj po dłuższej walce udało się zestrzelić 4 niemieckie samoloty. Ppor. Piotrowski sam zestrzelił jednego Do 17, został jednak trafiony serią, która zapaliła jego P.11.    
Pochowano go w miejscu upadku. Dopiero po wojnie, szczątki ppor. Piotrowskiego przeniesiono na Powązki. Spoczywa w sektorze A10.    
    
Inna wersja z www.historie-asow.elk.com.pl/1sept/1sept_.htm    
Piloci 152 EM czekali na sygnał startu od rana, jednak dopiero około godz. 16 do jednostki dotarł pierwszy meldunek o nieprzyjacielu: duże zgrupowanie samolotów Luftwaffe zbliżało się do Modlina. Natychmiast, do osłony miasta, wystartowało 9 P.11. W chwili, gdy piloci dostrzegli wroga, klucze por. Mariana Imieli i ppor. Anatola Piotrowskiego zapomniały o podstawowym zadaniu i ruszyły w pogoń. Dogonili niemieckie samoloty pod Warszawą, w rej. Jabłonny i Legionowa. Pierwszy zaatakował ppor. Piotrowski i celną serią ugodził, He 111, który runął do ziemi. Ogień niemieckiego strzelca pokładowego okazał się jednak celny - P.11 zaczęła gwałtownie się zniżać i pilot szykował się do lądowania. Nie zdążył: z chmur wypadły Bf 109 i tuż nad ziemią zapaliły samolot Polaka. Pilot nie uratował się. Inny z lotników 152 EM, ppor. Jan Bury-Burzymski, w pionowym ataku w rej. Buchnika zestrzelił He 111. Eskadra zniszczyła jeszcze wspólnie z pilotami BP 4 samoloty i po godzinie wróciła na lotnisko.    
    
Pismo „Militaria” (wydanie marcowo-kwietniowe)    
Tytuł artykułu "Operacje powietrzne luftwaffe 1 września 1939, cześć 3: działania popołudniowe w strefie 1 floty powietrznej” autor M.Emmerling.     
”(...)Ok. godz. 17.00 osłona myśliwska starła się z samolotami należącymi do brygady pościgowej, która ostatecznie wysłała do walki 30 pzl-i. Pierwsza stratę odnotowała jednak 152 esk. myśl., Której 9 pzl-i już nieco wcześniej nawiązało kontakt ogniowy z nadciągającymi formacjami luftwaffe. Podczas próby podejścia do bombowych heinkli koło Jabłonnej poległ ppor. Piotrowski, (na P-11 z numerem bocznym 3) zestrzelony o godz. 16.55 przez Lt. Gutezeita z 3./Jg21.(...) "     
    
W porównaniu tych tekstów wynikają pewne różnice.    
    
1. Daty śmierci, na tabliczce na grobie jest 2.09.1939 a wszystkie dane wskazują, że zginął 1.09.1939r.    
2. Data urodzenia 1.03.1912 czy 15 04 1913 lub jak wynika z tabliczki na grobie 1911r.    
3. Co oznacza słowo „Purus” umieszczone w nawiasie za nazwiskiem.    
    
Proszę szanownych forumowiczów o pomoc w rozwikłaniu tych nieścisłości. Będę bardzo wdzięczny za każdą informację, która pomoże w sporządzeniu biografii tego lotnika.    
    
Przy okazji poszukiwań informacji o A. Piotrowskim udało mi się zlokalizować lotnisko polowe w Poniatowie, z którego w dniach od 29 VIII - 4 IX 39 do lotów w obronie nieba nad Warszawą operowały 113, 114 i 123 Eskadry Myśliwskie. Przeprowadziłem nawet kilka rozmów z okolicznymi mieszkańcami, ale niestety mało, kto już dzisiaj pamięta tamte lata.     
Moim zdaniem miejsca takie jak lotnisko polowe w Poniatowie oraz miejsce śmierci A. Piotrowskiego powinny być otoczone opieką i przywrócone do pamięci. Kilkadziesiąt lat wypaczania historii w PRL poczyniło wielkie spustoszenie w naszej świadomości historycznej i powinniśmy takie miejsca obdarzać szczególną troska i opieką.     
    
Z poważaniem E. Wysocki    
[email protected]    
    
    
    
    
    
    
    



Eligiusz WysockiDodaj współrzędne [Odpowiedz]

znalezionych: 110, strona 3 z 11
«  -  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  -  »

(90) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-28, 09:56 :
    
Witam.    
    
Jak zwykle Marius stosujesz mniej lub bardziej udane uniki. Czepiałeś się kilku list BHL i Listy Bajana więc podałem Ci Cynka jako źródło które wytłumaczy ci mechanizm jakie prace były wykonywane w BHL zanim powstała lista Bajana. Wnioski Cynka ze strat i zwycięstw to praca wiele lat później wykonana niż Lista Bajana i miał prawo do takich a nie innych dojść na podstawie posiadanych dokumentów. Jak sam zaznacza nie jest to sprawa definitywnie zamknięta.    
    
Co do moich kompetencji to wcale nie roszczę do miana profesjonalnego historyka, ot tak jak Ty kiedyś ganiałeś za piłką ja ganiałem różnymi dziurami w płocie( siatce) na dęblińskie lotnisko. Zapraszali mnie też koledzy tam mieszkający a chodzący do szkoły w Irenie.    
    
Kompetencje - zobacz naszą "dyskusję" w temacie > Frampol < w kwestii co robił I./KG 77 nad Frampolem 13.IX.39 roku, jakoś szybko została ucięta.    
    
W trzeciej części swojej " Luftwaffe..." piszesz na stronie 35, że "Według obserwacji zlóg (III./StG 2), bomby dorze pokryły wyznaczone cele, nad którymi unosił się gęsty dym."    
A co podają B.Sternfjelt i K. Bohme w swojej "Vagen till Westerplatte" ? Celność bombardowania określa się w niemieckich sprawozdaniach jako mierną.     
Wspomnę ,że autorzy wykorzystali m.in. dzienniki bojowe sztabów Wehrmachtu i jednostek Luftwaffe.
W.GDodaj współrzędne [Odpowiedz]
(89) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-28, 08:49 :
Panie Greg S.,    
    
Cytat:
zamiast współpracy jest atak i to - wbrew sugestiom autora opisującego Luftwaffe w 1939 r. - ze strony tegoż autora; próbowałem niegdyś podjąć taką współpracę, więc wiem, co piszę
    
    
Prosze nie klamac.    
    
Cytat:
ze stratami i zwycięstwami Lotnictwa Wojskowego II RP w czasie września 1939 r., bo opierając się tylko i wyłącznie na opublikowanych pracach, tak naprawdę nie ma o nich pojęcia.
    
    
W gruncie rzeczy mi zwisa czy piloci zglosili 100 zwyciestw czy nawet 1000, i kto komu je oficjalnie/nieoficjalnie przyznal. Mnie interesuja faktyczne straty Luftwaffe, bo wlasnie te oddaja prawdziwy obraz skutecznosci polskich mysliwcow.    
Marius EmmerlingDodaj współrzędne [Odpowiedz]
(88) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-27, 23:39 :
Witam,    
    
Z zasady nie wtrącam się w dyskusje p. Emmerlinga, bo juz dawno uznałem, że to nie ma sensu (zamiast współpracy jest atak i to - wbrew sugestiom autora opisującego Luftwaffe w 1939 r. - ze strony tegoż autora; próbowałem niegdyś podjąć taką współpracę, więc wiem, co piszę). Nie wiem, czy sprawił to mój urlop, z którego właśnie przed paroma godzinami wróciłem i dlatego "jestem głodny" dyskusji o lotnictwie, ale mnie zatrzęsło po przeczytaniu jednego zdania    
Cytat:
W dalszym ciagu jestem zdania, ze Cynk powinien rzetelnie zajac sie wylacznie polskimi zwyciestwami (roszczeniami) i dac sobie spokoj ze stratami Luftwaffe, o ktorych kompletnie nie ma pojecia.
    
Dlatego proponuję, by p. Emmerling dał sobie spokój ze stratami i zwycięstwami Lotnictwa Wojskowego II RP w czasie września 1939 r., bo opierając się tylko i wyłącznie na opublikowanych pracach, tak naprawdę nie ma o nich pojęcia. Niech pisze wyłącznie o Luftwaffe. Głupio, czy nie: nieważne - będzie to dobry punkt wyjścia do rzetelnych badań. Przez obiektywnych historyków, których g... obchodzi przekonanie o własnej nieomylności autora.     
    
Greg S.
Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(87) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-27, 12:30 :
Cytat:
Klęliśmy co niemiara, że tej wojny jeszcze nie ma, bo byliśmy raz młodzi, a po wtóre nie wiedzieliśmy, że poza tymi maszynami, które tu mamy, nie było zapasowych. Jako entuzjaści, nie zwracaliśmy uwagi na przestarzały sprzęt, jakie stanowiły P.11c. Nikt się na to nie patrzył, lecz chciał się bić, chciał szaleć w przestworzach, chciał mścić krzywdy dawniejsze i świeże, chciał zabijać za oszczerstwa i bezczelność...     
(Cynk, Polskie lotnictwo..., str.86-87. Podkreslenia moje.)
    
    
A następnie Wojsko Polskie wkroczyło na tereny tzw. Rzeszy i wymordowało w niemieckim Krakowie i Lwowie profesorów wyższych uczelni...:)    
    
Medyku lecz się sam....
Grześ
Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(86) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-27, 12:22 :
    
Mariusie, nie dysponuję w obecnej chwili czasem na napisanie odpowiedzi na posty 84 i 85. Myślę, że jutro znajdę czas.    
    
Pozdrowienia.
W.GDodaj współrzędne [Odpowiedz]
(85) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-27, 11:03 :
    
Cytat:
Może on świadomie sprowadza temat na inne tory, może prowokuje ?
    
    
Nie podalem tu jeszcze zadnych rewelacji. O tych sprawach mozecie sobie nawet poczytac w wielu ksiazkach w j.polskim. Nawet nie trzeba dlugo szukac. Mam tu wlasnie pod reka Cynka, wiec zacytuje cos z pamietnika Fericia:    
    
Klęliśmy co niemiara, że tej wojny jeszcze nie ma, bo byliśmy raz młodzi, a po wtóre nie wiedzieliśmy, że poza tymi maszynami, które tu mamy, nie było zapasowych. Jako entuzjaści, nie zwracaliśmy uwagi na przestarzały sprzęt, jakie stanowiły P.11c. Nikt się na to nie patrzył, lecz chciał się bić, chciał szaleć w przestworzach, chciał mścić krzywdy dawniejsze i świeże, chciał zabijać za oszczerstwa i bezczelność...     
(Cynk, Polskie lotnictwo..., str.86-87. Podkreslenia moje.).    
    
Ten fragment doskonale opisuje "atmosfere wojenna" roku 1939.    
Nigdzie tez nie twierdze, ze Niemcy byli swieci. Tylko trudno stwierdzic w "ilu procentach" byli winni, skoro np. w procesach norymberskich alianci pokusili sie nawet o "falszowanie" papierow, aby te wine udowodnic. Jesli wina Niemcow jest jasna i stuprocentowa, to po co falszowac dokumenty, prawda?    
    
Cytat:
Przytaczasz raporty pisane przez nieskazitelnych lotników zawierające wnioski z doświadczeń w Polsce i do czego w przyszłości się przydadzą. Jak to traktować z "oświadczeniami", że byli zaskoczeni - w 1940 roku - decyzją Fullera o rozpoczęciu kampanii na zachodzie.
    
    
Mozesz sie wywijac jak chcesz i nic nie wskorasz. W koncu Niemcy znajdowaly sie od 3.9.1939 r. w stanie wojny z Francja i Anglia. O zaskoczeniu nie moze byc mowy.    
    
Pozdr.
Marius EmmerlingDodaj współrzędne [Odpowiedz]
(84) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-27, 09:27 :
Wieslawie,    
    
Cytat:
Twoim "cierniem w oku" jest praca J.B.Cynka
    
    
Nie tak do konca, ale w pracy Cynka widze rzeczy, ktorych Ty nie widzisz. Dlatego pozwalam sobie na jej krytyke. W dalszym ciagu jestem zdania, ze Cynk powinien rzetelnie zajac sie wylacznie polskimi zwyciestwami (roszczeniami) i dac sobie spokoj ze stratami Luftwaffe, o ktorych kompletnie nie ma pojecia.    
    
Odsylasz mnie do strat 1.9.1939 r. wedlug BHL. No to jak to wyglada?    
1.Wedlug BHL Brygada zniszczyla 14 samolotow.    
2.Wedlug Cynka 15,5 !    
    
Co ciekawe, NAJWAZNIEJSZE finalne zestawienie BHL zredukowalo zwyciestwa Brygady do 13! Ze strony autora: no comment.     
    
Podobnie odnosnie zwyciestw dyonow armijnych.    
1.Wedlug BHL 8 samolotow.    
2.Wedlug Cynka 8,5.    
    
Co ciekawe, finalne zestawienie BHL naliczylo sie az 12 zwyciestw! Ze strony autora: no comment. Nawet nie wiemy komu jeszcze zaliczono 4 pozostale zwyciestwa.    
    
Cytat:
ale ja odnoszę wrażenie, że niezbyt dokładnie ją przeczytałeś. Ty zdaje się mieszasz dane
    
    
Jak widac najwiecej namieszal sam autor. W tym swietle nie dziwie sie Twoim niekompetentym wypowiedziom, takze w sprawie zwyciestw Wolinskiego.    
    
Pozdr.
Marius EmmerlingDodaj współrzędne [Odpowiedz]
(83) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-25, 12:54 :
    
Witam Franku,    
    
staram się jak mogę oddzielić Wrzesień 1939 od współczesnych wydarzeń ale jest to trudne wobec tego co przdstawia Marius. Może on świadomie sprowadza temat na inne tory, może prowokuje ?    
Ale skoro już zostało poruszone to co nie powinno - nie dotyczy konkretnego postu - zadam Mariusowi pytanie na jego tezę o obarczeniu Polaków za wywołanie całej tej awantury w 1939 roku.    
Marius czy wiesz co znaleziono w szczątkach zestrzelonego He 111 J ( B7+BA) w dniu 02.09.1939 pod Poznaniem? Jeżeli nie to postaraj zapoznać się z instrukcją " Markblott zur Bekanntgabe an die gegen Polen eingesetzten Truppen", był to doraźny wyciąg z instrukcji NOKW-83 wydanej 23.VIII.1939 r. przez gen. Erwina Lahousena - szefa niemieckiej dywrsji w latach 1939-1943.     
Czy takie instrukcje wydaje Rząd państwa miłującego pokój i dobrosąsiedzkie stosunki?     
Poczytaj swoją książkę " Luftwaffe..." cz. II. Przytaczasz raporty pisane przez nieskazitelnych lotników zawierające wnioski z doświadczeń w Polsce i do czego w przyszłości się przydadzą. Jak to traktować z "oświadczeniami", że byli zaskoczeni - w 1940 roku - decyzją Fullera o rozpoczęciu kampanii na zachodzie.    
    
Pozdrowienia.    
W.GDodaj współrzędne [Odpowiedz]
(82) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-24, 20:40 :
Wiesławie    
Bądź świadom, że to nie są błędy pana Emmerlinga wynikające z jego niechlujstwa, to jest jak najbardziej świadoma robota.    
Jest oczywistym, że nie można zrozumieć postawy pana Emmerlinga na płaszczyźnie badań historycznych.    
Patrz na to przez pryzmat potajemnego przekazywania Niemcom akt dotyczących zbrodni na terenie Polski, w tym Luftwaffe, przez pryzmat roszczeń niemieckich, przez nagonkę prowadzoną w niemieckich mediach, itp.    
Franek
Dodaj współrzędne [Odpowiedz]
(81) Re: Ppor. Anatol Piotrowski - szukam informacji z dnia 2007-08-24, 12:03 :
    
Witaj Marius.    
    
W zasadzie dyskusja ta interesuje mnie tylko do postu nr 30. Muszę przyznać, że nadal - mimo kilku dyskusji z Tobą - nie rozumię Cię. Wspominasz o kilku wykazach (BHL) różniących się ilością podawanych zwycięstw. Twoim "cierniem w oku" jest praca J.B.Cynka, ale ja odnoszę wrażenie, że niezbyt dokładnie ją przeczytałeś. Ty zdaje się mieszasz dane - obliczenia - podawane przez J.Pawlaka jak i jakieś inne zamieszczane w różnego rodzaju publikacjach. Weź sobie " Polskie lotnictwo..." Cynka otwórz na stronie 422 - 425 i spokojnie zapoznaj się z zestawieniem wg BHL, a na stronie 165 masz listę zwycięst (imienną) za dzień 1.IX.1939 wg BHL.    
    
Jeżeli zaś chodzi o Kazimierza Wolińskiego i jego i obecność na liście Bajana to musisz pamiętać, że jest to wykaz za cały okres uczestniczenia w wojnie. Czy Ty tych rewelacji nie wyczytałeś na: aces.safarikovi.org/victories/lista.bajana.pdf ? Opieraj się na lepszych źródłach.     
    
Pozdrowienia.
W.GDodaj współrzędne [Odpowiedz]

znalezionych: 110, strona 3 z 11
«  -  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  -  »

Powrót do tematów Powrót do Myśliwców