.: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :: Forum dyskusyjne :. | |||
Temat: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... (2009-03-09,13:34) | |||
Witam wszystkich forumowiczów. Powodowany chęcią bliższego zapoznania się z początkiem dziejów 300 Dywizjonu Bombowego Ziemi Mazowieckiej, postanowiłem przyjrzeć się nieco okresowi działań na samolotach Fairey Battle (od 14.09 do 13.10.1940r.) posiłkując się pracą Cynka, artykułem Piotra Sikory „W cieniu Fighter Command” i ORB 300 Sqn. Po zapoznaniu się z historią misji bojowych i składem załóg spróbowałem zestawić sobie wszystkie Battle użytkowane przez 300 Sqn i tutaj zaczęły się schody… Okazało się bowiem, że z niektórymi numerami seryjnymi i oznaczeniami kodowymi używanych Fairey Battle jest małe zamieszanie. Jak na razie doliczyłem się więc: L5317 ozn. BH-T (misje w dn. 14.09,26.09) L5318 ozn. BH-L (misje w dn. 18.09, 24.09) L5353 ozn. BH-O (misje w dn. 14.09, 15.09, 24.09, 26.09, 10.10) L5356 ozn. BH-R (misje w dn. 15.09, 18.09, 10.10, 13.10) L5421 ozn. BH-B (misja w dn. 26.09) L5425 ozn. BH-B (misja w dn. 18.09) ozn. BH-F (misja w dn. 26.09) L5426 ozn. BH-W (misje w dn. 18.09, 24.09, 26.09, 13.10) ozn. BH-L (nr kodowy podany w spisie używanych Battle u J. Cynka) L5427 ozn. BH-E (brak lotów – udokumentowany zdjęciem u J. Cynka) ozn. BH-K (misja w dn. 14.09 i 13.10, utracony w dn. 13.10) L5429 ozn. BH-V (misja w dn. 26.09) L5490 ozn. BH-F (misje w dn. 15.09, 18.09, 13.10) ozn. BH-R (misja w dn. 26.09) L5492 ozn. BH-M (misja w dn. 10.10) L5499 ozn. BH-Y (misje w dn. 18.09, 26.09, 13.10, utracony w dn. 13.10) L5517 ozn. BH-T (misja w dn. 24.09) L5529 ozn. BH-V (misja w dn. 15.09) L5530 ozn. BH-A (misja w dn. 15.09, 18.09, 10.10) L5532 ozn. BH-K (podany w spisie używanych Battle u J. Cynka) L5567 ozn. BH-S (misja w dn. 10.10) L5592 ozn. BH-V (misja w dn. 10.10) N2127 ozn. BH-H (misja w dn. 18.09) N2147 ozn. BH-Q (brak lotów – podany w spisie używanych Battle u J. Cynka) N2241 ozn. BH-G (misje w dn. 15.09, 24.09, 13.10) ozn. BH-K (misja w dn. 26.09) P2309 ozn. BH-J (misje w dn. 24.09, 10.10) Zakładając, że w/w pierwszym miesiącu działań bojowych nie była żadnych treningowych ani bojowych strat samolotów, za wyjątkiem wskazanych powyżej oraz, ze w jednakowym czasie nie mogło być w jednostce dwóch samolotów oznaczonych jednakowymi nr seryjnymi i kodowymi, zacząłem się zastanawiać, nad przyczyną niektórych rozbieżności, np.: L5425 ozn. jako BH-B w dn. 18.09 i BH-F w dn. 26.09 – być może w grę wchodzi błąd pisarski w którymś z Form 541?. Z kolei nr kodowy BH-B miał samolot nr L5421 w dn. 26.09, więc może powinno być prawidłowo BH-F?; L5427 ozn. na znanym zdjęciu u Cynka jako BH-E, natomiast w ORB odnotowany, jako BH-K w dn. 14.09 i w Form F541 z dn. 13.10, jako utracony w wyniku kraksy. Jaki więc mógłby być powód ewentualnej zmiany nr kodowego w tym okresie?? BH-V z kolei pojawia się w trzech wersjach, jako L5429 z dn. 14.09 i 13.10, L5529 z dn. 15.09 i L5592 z dn. 10.10… Podobieństwo wszystkich trzech nr identyfikacyjnych sugeruje proste błędy pisarskie.. Tylko w takim razie który nr jest tym właściwym? L5490 również pojawia się jako BH-F w dn. 15.09, 18.09 i 13.10 oraz jako BH-R w dn. 26.09. Być może mamy tutaj do czynienia z kolejnym błędem pisarskim biorąc pod uwagę podobieństwo obu liter, jak również fakt, że kod BH-R pojawia się na samolocie L5356, więc może właściwym powinien być kod BH-F? Ale wtedy co z przedstawionym powyżej nr L5425 ozn. w dn. 26.09 również jako BH-F?? BH-T pojawia się także na dwóch samolotach nr L5317 w dn. 14.09 i 26.09 oraz L5517 w dn. 24.09. Czyżby kolejny błąd pisarski w zapisie z 24.09? N2241 znajdziemy przydzielony do dwóch nr kodowych: BH-G w dn. 15.09, 24.09, 13.10 oraz BH-K w dn. 26.09. Kolejna pomyłka pisarska z dn, 26.09, biorąc pod uwagę fakt, iż wcześniej kod BH-K przydzielono do nr L5427 w dn. 14.09 i 13.10? W pracy J. Cynka podającej wyjściowy stan samolotów w dywizjonie na 16 szt. znalazłem kolejne dwa Battle ozn. nr L5426, jako BH-L i L5532, jako BH-K, które nijak się mają do przeprowadzonej przez mnie analizy… Zdaję sobie sprawę, że bez dokładniejszej dokumentacji np: dot. stanu samolotów, rozkazów dowódy stacji Swinderby itp, trudno będzie jednoznacznie i prawidłowo zidentyfikować wszystkie pierwsze posiadane na stanie 300 Dyw, samoloty bombowe, ale może warto by się pokusić o ewentualne sprostowanie, lub wyjaśnienie powyższych niejasności… Gdyby ktokolwiek miał czas i ochotę pomóc w ich wyjaśnieniu, będę niezmiernie wdzięczny! Z pozdrowieniami, Grzegorz Korcz
| |||
znalezionych: 8, strona 1 z 1 | |||
(8) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-03-09, 13:34 : | |||
(7) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-03-09, 09:48 : | |||
(6) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-01-16, 16:20 : | |||
(5) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-01-16, 15:05 : | |||
(4) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-01-16, 14:51 : | |||
(3) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-01-16, 11:55 : | |||
(2) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-01-16, 10:10 : | |||
(1) Re: Fairey Battle w 300 Dywizjonie bombowym... z dnia 2009-01-16, 01:52 : | |||
znalezionych: 8, strona 1 z 1 | |||
Powrót do tematów | Powrót do Myśliwców |